Waarom servicekosten betalen als je zelf je e-ticket koopt?

31mei, 2019

Voor concertgangers is het een bekende gang van zaken: je voegt online concertkaarten toe aan je winkelwagen, betaalt via iDeal en krijgt de e-tickets in je mailbox. Zonder enige hulp van een baliemedewerker. Waarom betalen we dan toch servicekosten?

Veel podia en concertorganisatoren schakelen een ticketbureau in om de kaartverkoop voor hen af te handelen. De opbrengst van de servicekosten wordt gebruikt om de kosten te dekken die de ticketbureaus maken om de kaartverkoop te kunnen realiseren. Bijvoorbeeld het gebruik van de software waarmee je in de webshop een ticket bestelt, de handscanners om aan de deur kaartjes mee te controleren, de klantenservice, marketingafdeling en de transactiekosten (bv Ideal) die ticketbureaus moeten betalen wanneer een klant online betaalt.

Dat het bedrag per evenement verschil hangt ook samen met het aantal en type diensten wat wordt verleend door de concertorganisator en door het ticketbureau.

Kosten inzichtelijk!

In 2017 riep toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) concert- en festivalorganisatoren op om de bijkomende kosten duidelijker te vermelden. “Veel consumenten klaagden dat er tijdens het boekingsproces nog allerlei kosten bijkwamen die vooraf niet bekend waren maar die je wel moest betalen, zoals administratiekosten, servicekosten of printkosten”, stelt ACM.

Bij tickets die via TicketBuy worden aangeboden, is het vooraf duidelijk welke kosten je hebt. Dan staat het vooraf vermeld en mocht je niets vermeld zien dan zitten de kosten al verwerkt in de ticketkosten, om het de bezoeker nóg gemakkelijker en duidelijker te maken. Hoe dan ook: geen ongewenste kosten achteraf!

Open chat
1
Kunnen wij je ergens bij helpen?
Heb je een vraag aan ons? Klik nogmaals op de WhatsApp knop en stuur je bericht 💪
Powered by