Festivals zijn er in alle vormen en maten. Maar waarom betaal je voor sommige festivals meer dan 200 euro voor een kaartje en wandel je bij andere gewoon gratis naar binnen?
De bekendere festivals zijn over het algemeen ook de meest prijzige. Voor een Lowlands of een Pinkpop moet je een aardig bedrag neertellen. En dat is ook niet zo raar! Een festival als Lowlands heeft nu eenmaal een aardig kostenpakket.
Kosten
Behalve de artiesten die betaald moeten worden, is er een aankleding die betaald moet worden. Vaak is er een randprogrammering (straattheater op het festivalterrein bijvoorbeeld) en er is een flinke infrastructuur. Je zult toch naar de Alphatent moeten komen én moeten weten hoe je daar komt. Het gaat om tienduizenden bezoekers die meerdere dagen en nachter een service moeten krijgen. Dat kost nou eenmaal een flinke bak geld, die ook terugverdiend mag worden.
Zeker in geval van Lowlands, want om dit festival van de grond te krijgen heeft organisator Mojo de eerste jaren een behoorlijk verlies moeten incasseren. Een ingecalculeerd verlies, dat wel maar het festival moet tóch winstgevend worden uiteindelijk. Maar; dat is ze ondertussen wel gelukt! Daarnaast heeft Corona ook niet echt positief bij kunnen dragen, de organisatoren van festivals, de muzikanten en de leveranciers die bijdragen aan een festival hebben zo’n 2 jaar lang géén omzet uit festivals kunnen halen! Dat heeft er voor gezorgd dat het dan ook niet bepaald goedkoper geworden is om een festival te organiseren en het ziet er niet naar uit dat dit de komende jaren wél omlaag zal gaan.
Gratis festivals
Hoe staat het dan met de gratis festivals? Hoe krijgen zij dat voor elkaar? Het Haagse Parkpop is het grootste gratis festival van Nederland en zij hanteren een andere filosofie.
De line-up is daar natuurlijk ook anders dan bij de grote betaalde festivals, maar over het algemeen is het niet de bedoeling om daarmee de concurrentie op te zoeken. Het gaat vaak over het bezorgen van een leuke dat met de passende artiesten, en daarmee een brede groep van muziekliefhebbers tevreden stellen.
De gratis festivals draaien ook voornamelijk om sponsorbijdragen en cateringomzet. De financieel gat wat ontstaat doordat er geen entreetickets worden verkocht wordt doorgaans opgevuld door gemeentes, die er op die manier voor willen zorgen dat hun stad bezocht wordt, zodat andere ondernemers daarvan kunnen profiteren, of ze willen zich als ‘popstad’ profileren.
Evenementen subsidie
Subsidie is vaak noodzakelijk voor dergelijke gratis festivals. Zonder bijdrage van een gemeente of een grote sponsor kan een gratis festival nooit georganiseerd worden.
En geniet nog maar van de gratis festivals nu het nog kan, want de stijgende prijzen van horeca en andere materialen dwingen veel festivalorganisaties om een creatieve oplossing te vinden, en de gemakkelijkste oplossing is dan om entreegeld te vragen.
De 1e festivals zijn al gedwongen om entreegeld te vragen, zoals Werfpop in leiden maar ook het bevrijdingsfestival in Groningen. En dit lijkt een trend te zijn; de verwachting is dat er meerdere festivals gaan volgen.
Zeker als ook gemeenten minder gaan bijdragen zal er een keuze gemaakt moeten worden tussen het festival niet meer te organiseren, óf entreegeld te vragen om het hoofd boven water te kunnen houden.
Als je dan ook nog bedenkt dat er véél vrijwilligers zijn verdwenen tijdens de coronacrisis, mensen die wel zijn vertrokken, maar die niet meer terugkomen om (belangeloos) te helpen. De bar zal toch bemand moeten worden en dan moet er gekeken worden naar betaald personeel. En dan is het weer simpel: die zullen toch ergens van betaald moeten worden.
Horecaprijs
Gratis festivals hebben een behoorlijke baromzet nodig om te kunnen overleven. En als ze meer geld nodig hebben dan kun je níet wachten tot je bezoekers 2x zo veel gaan drinken, want dat gaat niet gebeuren. Daarom zul je een verhoging in de drankprijs terugzien bij de gratis festivals. En dat vinden veel bezoekers ook niet prettig, want daar kom je meestal pas achter als je je biertje besteld aan de bar!
Indien dit ervoor zorgt dat er minder bezoekers gaan komen, dan zal de baromzet dalen en dus de omzet die een gratis festival ook weer, waardoor een festival een jaar daarop wellicht entree zal moeten heffen!
Dus als je aan de bar staat en denkt ‘wat moet ik toch veel betalen voor mijn drankje’, denk dan even aan de organisatie en aan de entreeprijs die je al-dan-niet betaald hebt!