Voor concertgangers is het een bekende gang van zaken: je voegt online concertkaarten toe aan je winkelwagen, betaalt via iDeal en krijgt de e-tickets in je mailbox. Zonder enige hulp van een baliemedewerker.
Waarom betalen we dan toch servicekosten?
Online Ticketbureau
Veel podia en concertorganisatoren schakelen een online ticketbureau in om de kaartverkoop voor hen af te handelen. Deze bureaus regelen de verkoop, de online shop en vaak de Ideal betaling waardoor de organisatie zich bezig kan houden met het evenement. Zo zit er achter deze organisaties vaak een uitgebreid online ticket systeem voor het evenement. Het is een soort van afkopen wat voor een organisatie zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde veel tijd scheelt.
Er komt vaak ook veel service bij kijken, bezoekers die bijvoorbeeld toch niet kunnen komen of hun ticket-email niet meer kunnen terugvinden. Die supportvragen komen over het algemeen bij het ticketing bureau terecht. De organisatie heeft vaak geen tijd of mankracht om deze vragen te beantwoorden. Allemaal (goede) redenen om een online ticketbureau in te schakelen.
Ticket Servicekosten
Er worden dus servciekosten in rekening gebracht bij de aanschaf van een ticket. De opbrengst van de servicekosten wordt gebruikt om de kosten te dekken die de ticketbureaus maken om de kaartverkoop te kunnen realiseren. Bijvoorbeeld de ontwikkeling en het gebruik van de software waarmee je in de webshop een ticket bestelt, de scanners of Apps om aan de deur kaartjes mee te controleren, de klantenservice, marketingafdeling en de transactiekosten (Een ticketbureau moet ook afdragen aan Ideal) die ticketbureaus moeten betalen wanneer een klant online betaalt.
Vergelijk het een beetje met je mobiele telefoon. Er is niemand die handmatig jouw belletje doorverbind naar degene die je belt, maar er zit wél een hele organisatie achter die de kosten voor de zendmast heeft, maar ook een groot kantoor met personeel wat betaald moet worden. En dat is allemaal helemaal geaccepteerd!
Dat de servicekosten per evenement verschillen hangt ook samen met het aantal en type diensten wat wordt verleend door de concertorganisator en door het ticketbureau.
Kosten inzichtelijk!
In 2017 riep toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) concert- en festivalorganisatoren op om de bijkomende kosten duidelijker te vermelden. “Veel consumenten klaagden dat er tijdens het boekingsproces nog allerlei kosten bijkwamen die vooraf niet bekend waren maar die je wel moest betalen, zoals administratiekosten, servicekosten of printkosten”, stelt ACM.
Er wordt ook vaak aangegeven ‘Maak het ticket wat duurder, dan zitten alle kosten in de prijs van het kaartje’ maar dat kan niet altijd. Het is mogelijk dat een organisatie ook zelf tickets verkoopt, waardoor je dit niet gelijk kunt trekken.
Belangrijk is dat je weet wat de extra kosten zijn en dat die inzichtelijk zijn. Het is onmogelijk om aan te geven waarvóór je specifiek betaald want dat kunnen, zoals hierboven aangegeven, héél veel verschillende onderdelen zijn.
Maar om een inzage te geven: De mails die verstuurd moeten worden naar bezoekers van een evenement worden automatisch verzonden. Daar zit een mailprovider programma achter waarvoor het online ticketbureau ook weer kosten moet afdragen.
Evenement afgelast
[Bron: Consumentenbond]
Als een evenement wordt afgelast, dan heb je recht op teruggave van het volledige bedrag dat je betaald hebt voor de kaart(en), inclusief eventuele reserverings- en/of servicekosten. Ook als de organisator zich beroept op overmacht. Andere al gemaakte kosten, bijvoorbeeld voor een treinkaartje, krijg je niet van de evenementorganisator terug.
Hou er rekening mee dat, bijvoorbeeld bij de uitbraak van het Corona virus, veel evenementorganisaties maar ook ticketbureaus het niet gemakkelijk hebben gehad! Behalve dat er geen geld binnenkomt moeten zij ook het reeds verdiende geld soms terugbetalen. Dus ja; je hebt altijd recht op terugbetaling en daar mag je gebruik van maken, een organisatie mag echter ook vragen om de servicekosten of andere bedragen te schenken ter tegemoetkoming.
De consument beslist echter altijd!